Zakonski osnov

Zelena tačka® je finansijski simbol produžene odgovornosti proizvođača (POP), putem kojeg proizvođač učestvuje u razvoju sistema reciklaže ambalažnog otpada – a ne ekološka oznaka. Još od ranih 1990-ih godina, produžena odgovornost proizvođača za ambalažu predstavlja sastavni dio evropske  okolišne politike (→ Direktiva o ambalaži i ambalažnom otpadu 94/62/EC + nacionalna zakonodavstva). Osnovna ideja jeste da proizvođači moraju preuzeti odgovornost za ambalažu koju stavljaju na tržište – njen povrat i reciklažu. Nacionalno priznati sistemi za upravljanje ambalažom, kao što su organizacije okupljene pod krovnom organizacijom PRO Europe, preuzimaju ovu odgovornost, organizuju prikupljanje, sortiranje i reciklažu ambalaže i ambalažnog otpada, te time provode princip produžene  odgovornosti proizvođača.

Naravno, to iziskuje finansijska sredstva. Proizvođači plaćaju naknade za amabalažu koju stavljaju na tržiste u određenoj zemlji, a iz tih sredstava se finansira uspostava i razvoj sistema za prikupljanje ambalaže i ambalažnog otpada. Kako bi se jasno pokazalo da je proizvođač preuzeo odgovornost za svoju ambalažu koju plasira na tržište, zaključuje ugovor s ovlaštenim davateljem prava na korištenje znaka Zelena tačka na tržištu te zemlje, a koji je član PRO Europe.

Zelena tačka je uredno registrirani zaštićeni znak na međunarodnom nivou pri svjetskoj organizaciji za zaštitu intelektualne svojine WIPO i to pod brojevima IR 653450 i IR 653449, sa priznatim pravom i u jurisdikciji Bosne i Hercegovine.
Licenca žiga u registar licenci je u Institutu za intelektualno vlasništvo Bosne i Hercegovine upisana pod brojem WOL15521, Službeni glasnik Instituta za intelektualno vlasništvo Bosne i Hrecegovine br. 2/15, strana 316, čime je Ekopak i zvanično dobio status ekskluzivnog nosioca licence za korištenje žiga Zelena tačka na tržištu Bosne i Hercegovine.

Ekopak omogućava svim kompanijama koje proizvode ili uvoze proizvode u ambalaži korištenje znaka Zelena tačka na ambalaži, čime dokazuju da je njihova ambalaža uključena u sistem upravljanja ambalažom i ambalažnim otpadom u Bosni i Hercegovini.  Korištenje znaka Zelena tačka podliježe zakonu i  strogim pravilima i može se koristiti isključivo na osnovu ugovora potpisanog sa Ekopakom.

Zakonski okvir

Korištenje žiga u Bosni i Hercegovini uređeno je Zakonom o žigu (Službeni glasnik BiH, broj 53/10). Ovim zakonom uređuju se način sticanja, održavanje, sadržaj, evidencija prometa, prestanak i zaštita žiga na teritoriji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: BiH) i primjenjuje se i na žigove koji su međunarodno registrirani za teritoriju BiH.

Prava nosioca žiga

Ovim Zakonom propisana su isključiva prava nosica žiga, te je članom 49. propisano da:

(1) Nosilac žiga ima pravo drugim licima zabraniti da neovlašteno koriste:

a) znak koji je istovjetan njegovom žigu u odnosu na robu ili usluge koje su istovjetne robi ili uslugama za koje je žig registriran,

b) znak koji je istovjetan ili sličan njegovom žigu u odnosu na robe ili usluge koje su iste ili slične robi ili uslugama za koje je žig registriran ako postoji vjerovatnoća da javnost može biti dovedena u zabludu, što uključuje vjerovatnoću dovođenja u vezu s tim znakom i žigom,

c) znak koji je istovjetan ili sličan njegovom žigu u odnosu na robe ili usluge koje nisu slične onima za koje je žig registriran kada taj žig ima ugled u BiH i kada korištenje tog znaka bez opravdanog razloga nelojalno koristi distinktivni karakter ili ugled žiga ili im nanosi štetu (čuveni žig).

(2) U smislu stava (1) ovog člana, nosilac žiga ima pravo zabraniti sljedeće:

a) stavljanje zaštićenog znaka na robu, njeno pakiranje ili sredstva za obilježavanje robe,

b) nuđenje robe, njeno stavljanje u promet ili njeno skladištenje u te svrhe, ili obavljanje usluga pod zaštićenim znakom,

c) uvoz, izvoz ili tranzit robe pod zaštićenim znakom,

d) korištenje zaštićenog znaka u poslovnoj dokumentaciji ili u reklami.

Građanskopravna zaštita

Zakonom je propisana i građanskopravna zaštita. Članom 80. Zakona utvrđeno je da u slučaju povrede žiga ili prava iz prijave žiga ako žig bude priznat, tužilac može tužbom da zahtijeva:
a) utvrđivanje povrede prava,
b) zabranu daljnjeg vršenja učinjene povrede i budućih sličnih povreda prestankom ili uzdržavanjem od radnji koje to pravo povređuju,
c) uklanjanje stanja nastalog povredom prava,
d) povlačenje predmeta povrede iz privrednih tokova uz uvažavanje interesa trećih savjesnih lica,
e) potpuno uklanjanje predmeta povrede iz privrednih tokova,
f) uništenje predmeta kojima je izvršena povreda prava,
g) uništenje sredstava koja su isključivo ili u pretežnoj mjeri namijenjena ili se upotrebljavaju za činjenje povreda i koja su vlasništvo povredilaca,
h) prepuštanje predmeta povrede nosiocu prava uz naknadu troškova proizvodnje,
i) naknadu imovinske štete i opravdanih troškova postupka,
j) objavljivanje presude o trošku tuženog. Lice koje povrijedi žig dužno je platiti nosiocu prava odštetu u obimu koji se određuje prema općim pravilima o naknadi štete, ili u obimu koji odgovara ugovorenoj ili uobičajenoj naknadi za zakonito korištenje žiga.

Član 83. Zakona propisuje penale i to:
Ako je povreda žiga učinjena namjerno ili krajnjom nepažnjom, nosilac žiga može od lica koje je žig povrijedilo tražiti naknadu do trostrukog iznosa ugovorene, a ako nije ugovorena, od odgovarajuće uobičajene licencne naknade koju bi primio za korištenje žiga. Pri odlučivanju o zahtjevu za plaćanje penala sud će uzimati u obzir sve okolnosti slučaja, a naročito obim nastale štete, stepen krivice povredioca, iznos ugovorene ili uobičajene licencne naknade i preventivni cilj penala.

Tužbu zbog povrede žiga, odnosno prava iz prijave može podnijeti nosilac žiga, podnosilac prijave, sticatelj isključive licence, korisnik kolektivnog žiga uz saglasnost nosioca kolektivnog žiga i korisnik žiga garancije uz saglasnost nosioca žiga garancije (član 84).

Prekršajne odredbe

Član 98. Zakona predviđa i novčane kazne i to:

  • (1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000 KM do 200.000 KM kaznit će se za prekršaj pravno lice, a novčanom kaznom u iznosu od 5.000 KM do 20.000 KM kaznit će se za prekršaj preduzetnik koji na način iz člana 81. ovog zakona povrijede žig ili pravo iz prijave.

  • (2) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000 KM do 20.000 KM kaznit će se za prekršaj iz stava (1) ovog člana i odgovorno lice u pravnom licu i kod preduzetnika.

  • (3) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000 KM do 10.000 KM kaznit će se za prekršaj iz stava (1) ovog člana fizičko lice.

  • (4) Predmeti koji su nastali izvršenjem prekršaja iz stava (1) ovog člana oduzet će se i uništiti, a predmeti, odnosno uređaji namijenjeni ili upotrijebljeni za izvršenje tih prekršaja će se oduzeti.

  • (5) Prekršajni postupak na osnovu odredbi ovog člana je hitan.